Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

noll koll på EU?


Fick ett ryck och tänkte jag skulle söka lite info om EU-valet, hur det går till med röstandet och grejjer - funkar det likadant som de "vanliga" valen? Kommer det röstkort och info om vallokal hem i brevlådan eller?

Det enda jag hittade var artiklar där man bla. konstaterar att svenskarna har Dålig kunskap om EU-val. Och det är EU-kommissionens egen undersökning som konstaterar detta. Men har det gjort något åt det, är frågan?
Nej, tydligen inte. Trots att texten på sidan jag hänvisar till är publicerad 29 / 09 / 2008, så har tydligen inget hänt.

På Europaparlamentets egen sida står visserligen att det är viktigt och rösta och endel argument för detta, men ingen reell info om hur man går till väga. Visst, om röstsedel och info om lokal dimper ner i brevlådan så löser det väl kanske vissa problem informationsmässigt sett. Om man redan har bestämt sig för att rösta dvs.

Om jag inte varit så pass intresserad så hade jag ju inte sökt efter sidan, och antagligen helt missat den lilla EU-valsrelaterade info som finns, eftersom det inte är det lättaste att hitta.

Eftersom det mesta, som sagt, man hittar är kritik om hur dålig koll vi har, men ingen lösning på problemet.

rösta pirat

Uppdaterat: Pinsamt... NU hittade jag info (utan att ha letat efter den), det finns på http://www.val.se/ såklart. Jag måste varit trött och grinig när jag skrev tidigare, jag står dock fast vi mkt av det jag skrev. Det ÄR svårt att hitta info, FÖR svårt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY