Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Rösta i EU-valet!


Jag hade tänkt att skriva massor den här sista veckan innan valet, men så har det tyvärr inte blivit. Diverse andra saker har kommit emellan, jobbet, skrivlusten och motivationen samt det faktum att de flesta andra skrivet massor med bra saker som når många fler än de få som läser min blogg.
Bara att hinna läsa allt jag vill hinna följa nu tar enormt mkt tid i anspråk, internet sjuder av kreativitet, videoklipp, bloggar och artiklar.

Men jag vill ändå slå ett slag för demokratin så här i sista minuten, och påpeka hur viktigt det är att gå & rösta!!

Det viktigaste är egentligen inte vad du röstar på, utan ATT du röstar.

Somliga har gärna hävdat att en röst på Piratpartiet är en bortkastad röst - men inte gnäller dom på soffliggarna som skiter i att rösta. Att röst-skolka är ett föraktligt sätt att bete sig, och det är att spotta på  alla de tidigare generationer som slagits för att vi ska kunna leva i det demokratiska samhälle vi har idag. Det är själviskt.
Jag har hört folk skylla på att de ändå inte kan förändra eller påverka, men det är bara en småaktig ursäkt. Om man inte ens orkar masa sig iväg till vallokalen 2-3 ggr/decenium så är man bara LAT och kommer definitivt aldrig få chansen att påverka något. Okej, alla kanske inte orkar engagera sig politiskt och syssla med aktivism, men att rösta är enkelt och det kräver inte många minuter av ditt liv. & sen har man iaf försökt bidra till att något blir bättre.

Med detta sagt har jag några förslag för den som ännu inte orkat sätta sig in i EU-valet...


valmyndighetens websida finns allmän information.

Är man nyfiken på Pirater kan man kolla in Christian Engström eller Amelia Andersdotter.

Om man är Vänster och inte är beredd att gå till sjöss än så kan jag rekomendera Erik Josefsson, nr 16 på Vänsterpartiets lista. Även Eva-Britt Svensson, hon sitter redan i EP & har skött sig bra där!

Om man tänker rösta på något annat parti får man dock leta kandidater själv...



Nu är det inte många timmar kvar innan det börjar på riktigt.
Imorgon bitti strax före klockan 08.00 så kommer jag att infinna mig med runt 1000 st valsedlar vid Wallerska Skolan, som fungerar som vallokal för Hjärsta - bostadsområdet brevid mitt. Där ska jag sedan stå som värd fram till klockan 12.00. Sen misstänker jag att mina fötter mår lite där... Usch.

& imorgon kväll kommer vi att ha valvaka även här i Örebro, 20.00 startar den på Varberga Pizzeria, med storbilds-TV och allt... =) Pirater från Örebro med omnejd, länet är stort så det lär bli intressant. Enligt en källa så kommer det minst en Karlskog:ing och då vet man ju aldrig hur det slutar... =D

rösta i EU-valet



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY