Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Så mkt missförstånd...

Jag försöker iaf inbilla mig att det är missförstånd det handlar om, för det vore ju katastrofalt om om (gammel-)media medvetet ljuger och manipulerar i sin nyhetsrapportering. Då är det ju inte nyhetsrapportering längre, då är det vilsleledande propaganda - och ska om inte annat kallas vid sitt rätta namn.

Rapporteringen om Piratpartiet i media når konstant nya höjder, och inte sällan är det som skrivs helt upp åt väggarna, faktafel överallt och (som sagt, förhoppningsvis) rena missförstånd.

Några exempel de senaste dagarna är DN-artikeln "Klimatet är viktigast för väljarna" där man efter DN/Synovates undersökning blir förvånad:
Det mest överraskande i den här mätningen är att den heta debatten om nya lagar mot fildelning och Pirate Bay-domen fått så litet genomslag. Bara 1 procent av de intervjuade nämner Ipredlag, fildelning eller personlig integritet som de viktigaste inför valet, och sammantaget hamnar dessa därmed först på ­17:e plats på topplistan. Bland de unga väljarna under 30 år är det 2 procent som prioriterar dessa frågor.

Ändå fick Piratpartiet, som är ett enfrågeparti just mot lagstiftning om fildelning, stöd av 5,1 procent i DN/Synovates första mätning inför EU-valet. Det visar hur stor betydelse det har vilka väljare som är beredda att gå och rösta i det här valet.
Jag förstår inte vad som är så överaskande, man får räkna med underliga resultat om man ställer fel frågor.

Tidningen Stockholm City har också publicerat en artikel, som förvisso verkar ha ett gott syfte, men dom bjuder på en enorm förenkling av våra frågor. Dom får ett plus+ i kanten för att dom faktiskt skriver att vi ser oss som en medborgarrörelse, men det finns annat dom skriver som ligger mer åt minus-hållet.

Som detta eviga tjat om kvinnor i partiet... Fast dom går ett steg längre än tidigare artiklar jag läst, det handlar inte bara om få kvinnor längre, det handlar om nästan inga. Suck!
Hur jävla svårt ska det vara att fatta att Piratpartiet inte är ett feministparti? Vi gör ingen skillnad på kön så som resten av samhället verkar envisas med att göra. Vi sitter i varsin ände av en kabel, framför en datorskärm. Vad spelar det för roll vad vi har mellan benen? Pirater vet att det du behöver för kommunikation inte sitter där, men resten av världen tycks ha missat detta. (Jag blir så arg att jag har lust att skriva fula ord, men det känns kontraproduktivt...)

Okej, djupt andetag... Sist jag kollade så hade vi 5370 kvinnor som medlemmar i Piratpartiet, och Ung Pirat hade 2642 tjejer. Är det nästan inga? Det tycker jag är orättvist räknat. Okej, vi är kanske "få" i jämförelse med antalet killar, men då åter till kärnfrågan: Vad fan spelar det för roll?! Vad skulle bli annorlunda (bättre?) med fler kvinnor? Ingenting.
Inte med färre kvinnor heller för den delen. Det är helt enkelt irrelevant.

Alltså, självklart vill jag se fler kvinnor i partiet! & fler män. Sammantaget vill jag se fler pirater, men jag skiter fullständigt i vilket kön dom råkar ha, så länge de slåss för samma saker som vi andra.

*pust* ...gissa om jag bär på ilska.

...och till det som ledde till att jag ville skriva det här, För jag hittade ett grymt bra blogginlägg på Lillebrorsan.se som mycket sakligt benar upp viktiga saker som media (och därmed gemene man) missförstår. Bland de bästa saker jag läst på länge, Fem saker du inte visste om piratpartiet.


Kommentarer
Postat av: Beelzebjörn

Haha...

Känner igen ilskan rätt väl.



Lite kraftuttryck kan vi nog kosta på oss, eller...? ^^



Postat av: novaLea

Jo, fan... :) Är man arg så är man ju.

2009-05-12 @ 17:41:41
URL: http://novalea.tk/
Postat av: Beelzebjörn

Japp, och desto bättre när man har en bra orsak.

Bra bränsle för politiskt engagemang.

2009-05-13 @ 18:05:22
URL: http://outad.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY