Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Gratisgenerationen

Idag har jag stått värd utanför en vallokal i 4 timmar, en syssla man kan associera med adjektiv över hela skalan; roligt, jobbigt, givande, tråkigt, kallt, inspirerande, blåsigt, irriterande, uppmuntrande, intressant, etc. Och jag fick knasigt ont i mitt dåliga vänsterknä. Men det var värt det!

Jag mötte blandade reaktioner, den bästa var ett lite äldre par där damen, när hon såg vilka valsedlar jag sträckte fram, utropade - Ja ! och när hon sen kom ut från lokalen önskade hon oss lycka till... Det höll mig varm säkert en hel timme. :) Dit går dagens lila ros!

Andra var mindre roliga, eftersom jag i enlighet med vallagen inte får diskutera politik och därmed försöka påverka valresultatet i anslutning till vallokalen, så fick man bita sig i tungan åt kommentarer som "Jag tycker man ska betala."
Det tycker väl jag också att man ska göra, frågan är ju för vad man ska betala, och till vem...

Dagens ris går oavkortat till den man som kläckte ur sig, "Näe, gratisgenerationen!!"


Vi börjar med att dela upp denna etikett som media satt på oss pirater i två ord, och börjar med ordet Gratis:

Piratpartiet har betalat alla valsedlar själva, och det är vi volontärer som har sett till att de finns ute i vallokalerna (i skrivande stund har vi 99% täckning!!), det är ett jättearbete som de andra partierna fått gratis - dvs. på skattebetalarnas bekostnad.
Gång på gång visar vi pirater att vi inte alls är ute efter gratis; när tex. Roger Wallis hade vittnat i Pirate Bay-rättegången skickade piraterna blommor och välgörenhetspresentkort till hans fru för 54.000:-.
Los Angeles Times skrev nyligen om att användare av BitTorrent också spenderar pengar.
Och så vidare, det finns många fler exempel...

Vidare har vi andra delen av ordet, Generationen:

Varför vill man göra det till en generationsfråga? Det är det inte. Kopiering har man hållit på med i åratal, kasettbandet kom på 60-talet och de gamla blandbanden är samma sak som att idag samla olika mp3:or på en mp3-spelare.
Betyder detta att min föräldrageneration också tillhör gratisgenerationen? Men... Då blir det ju förvirrande, för då finns det årminstone två generationer som det kan syftas till, eller fler?
...& det pratas om finniga tonårspojkar, och det finns säkert en överväldigande andel av dom som råkar vara finniga tonårspojkar som skulle rösta pirat, om de fick rösta... Men det är väl knappast dom som är tillfrågade i opinionsundersökningar där (pp) får 8,2%?

Själv är jag närmare 30 år, och något så ovanligt (!?) som en kvinna.
Och jag har redan röstat pirat! För andra gången till och med...

Och nu ska jag kila över till vallokalen och kolla om det behövs mer valsedlar!

Kommentarer
Postat av: Mathias Hellsten

Guldanalys.



5 jolly rogers.

2009-06-08 @ 02:34:40
URL: http://boxbreaker.blogspot.com
Postat av: novaLea

Man tackar & bockar. =)

2009-06-11 @ 11:36:35
URL: http://novalea.tk/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY