Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Dålig nätkoll.


Enligt en internationell undersökning som gjorts av Symantec, så har Svenska föräldrar sämst koll på sina barns vanor på internet. Bara 58 procent säger sig hålla med om att de alltid vet vad deras barn gör på nätet.

"Det är lite förvånande att det är så få i Sverige, med tanke på att man kallar oss för en it-nation. Men å andra sidan kan det ju vara så att de svenska föräldrarna inser att det är svårt att ha koll på vad barnen gör på nätet", säger Per Hellqvist, säkerhetsexpert på Symantec och föräldraombudsman på riksförbundet Hem och Skola.

Det här rimmar ju rätt illa med införandet av den nya IPRED-lagen
.
Om man misstänker fildelning kommer man ju kunna kräva ut namn på den som står bakom ett IP-nummer, dvs. föräldrarna i de flesta fall när barn är inblandade. Och de föräldrarna vet alltså i de flesta fall inte ens om att deras barn eventuellt fildelar.

Per Hellqvist har en bra poäng här, det är svårt att ha koll på vad barnen gör med datorn.
Antagligen går det inte som förälder att undvika att barnen gör vad dom vill på nätet heller, med mindre än att man helt enkelt tar bort datorn helt. Är det vad vi vill?

Aldrig förr har det varit så lätt att lära sig det man vill, när jag gick i skolan kunde man inte researcha inför skolarbeten så enkelt som nu, vi fick nöja oss med skolbiblioteket, uppslagsböckerna hemma i föräldrahemmet och det läraren valde att inkludera i undervisningen på lektion.

Dagens elever har världen vid sina fötter, Wikipedia är till exempel ett ovärdeligt verktyg i jakten på kunskap.

Är det värt risken, att kanske bli tvungen att begränsa barns tillgång på kunskap, för att upphovsrättsindustrin och dess lobbyister är rabiata? Det tycker sannerligen inte jag i alla fall.
Själv hade jag förmodligen aldrig ens lärt mig stava ordentligt om jag inte varit så intresserad av datorer och internet redan där i begynnelsen, för jag passade aldrig in i skolsystemet. Jag ställde på tok för många frågor...

Tur att mina föräldrar alltid hållit kunskap högt och insåg värdet av att själv kunna hitta svar på frågorna. Deras svar på mina frågor var ofta; "Det finns böcker i hyllan, slå upp det!" Om jag ifrågasatte mina lärare, och ville veta varför var svaret allt som oftast; "För att jag säger det...".

 - Kan tilläggas att mina föräldrar aldrig har gillat att jag har fildelat, eller använt pirat-programvara, och detta har de klart och tydligt markerat. Men de insåg också att de inte kunde göra något åt det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY