Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Jag blir mållös...


Jag läste nyss att ministrar på det franska kulturdepardementet har sysselsatt sig med att skriva om artiklar om Hadopi-lagen på Wikipedia's franska site. Det är inte utan att man blir mörkrädd.

Wikipedia är ett uppslagsverk. Interaktivt och användar-skapat för visso, men icke desto mindre, ett uppslagsverk.

Att förfalska information, mörka information eller skriva om artiklar till sin egen fördel - det är ju... Jag vet inte vad jag ska kalla det!!! Galet? Sanslöst? Faschistiskt. Skrämmande. Odemokratiskt. SJUKT. [insert lämpligt uttryck]!!!

Tänk om någon skulle göra så med Nationalencylopedin.
Då skulle nog till och med de gamla rävarna vakna och skrika "Stasi"...

(Lustigt det där förresten... I samma andetag som man försöker hålla liv i den gamla ryss-skräcken för att ursäkta en upprustning av försvaret, så pushar man för lagar som endast kan jämföras med tankarna i det gamla Sovjet?)

Läste även en kommentar som konstaterade att samma sak som i frankrike hänt på våran svenska Wikipedia, ang. en artikel om Telekompaketet. I artikeln om telekompaketet så handlade det om att någon på regeringskansliet hade raderat viss kritik med hänvisning till att det "inte stämde".
Inte bra alls... :/ Jag förstår om han till exempel motsatte sig att kritiken som i det här fallet utmålades som "den allmänna beskrivningen" av telekompaketet, om han modifierat artikeln så att det framgick att det var kritik det handlade om, så att läsaren sen fick bilda sig egen uppfattning om vad man ville tro - så hade väl det gått an...
Men att radera informationen? Bara för att man inte tycker att den stämmer? Illa. Kritiken finns där, oavsett om han anser att den stämmer eller ej.
Och i ett uppslagsverk bör allt finnas med, en samling med fakta. Det bör inte vinklas alls.

(Oj, jag blev så där arg igen...)

Nej, jag kan inte skriva mer om det här nu, jag känner mig osammanhängande.


Kommentarer
Postat av: Beelzebjörn

Det där har hänt tidigare också, när en pro-Israelisk lobbygrupp började ändra artiklar på engelska wikipedia.



Memetisk krigföring is the shit.

2009-05-15 @ 12:36:22
URL: http://outad.blogspot.com/
Postat av: novaLea

Åhfan. Det hade jag helt missat... :/

Sjukt att sånt kan hända, men tur att vi har vakna ögon som upptäcker och åtgärdar... :)

2009-05-15 @ 14:50:50
URL: http://novalea.tk/
Postat av: Beelzebjörn

Sker nog i rätt stor omfattning, och det blir säkert mer av den varan. Ännu en orsak att ha så mycket mångfald och frihet på Internet som möjligt.

2009-05-15 @ 18:11:49
URL: http://outad.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY