Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

Fobi

Fobi (av grek. φόβος, fobos, "fruktan"), en irrationell, ihållande rädsla för särskilda situationer, objekt, aktiviteter, eller personer. Det vanligaste symptomet för denna rubbning är den orimliga viljan att undvika fruktade saker. När rädslan är bortom ens kontroll, eller om rädslan inkräktar på det dagliga livet, kan en diagnos under en av ångeststörningarna göras.*


Jag har egentligen två fobier, det ena är mitt problem med telefoner. Eller snarare att ringa från dom. Dett problem dök upp redan i tonåren, och har bitit sig fast sen dess. Vad jag inte fattar är varför detta så sällan tas på allvar i min omedelbara omgivning? "Det är bara att träna så blir det bra..."
Träna? Vad tror folk att jag har gjort de senaste åren? Men jag har fortfarande ett bestående problem, även om det sällan leder till panikångest och andningssvårigheter längre, så är det osäkert om det kommer bli mycket bättre än vad det är nu. Jag blir fortfarande illamående varje gång jag behöver ringa någon jag inte är van att prata i telefon med, observera - det räcker inte att jag känner personen i fråga, jag måste vara van vid samtalen.

Till exempel drar jag mig till och med för att ringa min familj när jag inte har ett viktigt ärende, jag ringer i princip aldrig bara för att fråga hur det är...

Min andra fobi är av något nyare datum; Social fobi. Jag har väldigt svårt med andra människor nu för tiden, vilket det dock inte är fullt så konstigt att folk inte förstår. Jag var jättesocial förr, och mycket av det sitter kvar när jag väl kommer igång i att kommunicera med folk. Så jag förstår att det är svårbegripligt att inse mina problem där.
Men i själva verket är kontakten med andra människor väldigt problematisk, och jag trivs bäst ensam - därför att jag inte behöver tänka på alla konstiga saker som dyker upp i mitt huvud i kontakten med andra människor. Det som är svårast är att inleda en kontakt, om jag inte har någon med mig jag redan litar någorlunda på som kan, så att säga, "sparka på mig"...

Väldigt få personer accepterar det här hos mig, antagligen för att dom inte vet vad en fobi är. "en irrationell, ihållande rädsla"... Man kan inte använda logik på irrationellla rädslor. Man får vackert acceptera att det här är jag.

Det blir ju jag tvungen att göra...

Suger just idag, dock. Jag vill gå på piratfika, träffa andra pirater och engagera mig mer än att bara skriva på den här bloggen som ingen läser (okej, ingen är att ta i, jag har i genomsnitt 5-8 läsare/dag). Men jag vet inte om det blir av, för klumpen i magen växer redan vid tanken på folk jag inte känner... =/


*. Källa: Wikipedia: Fobi

Kommentarer
Postat av: Anonym

Lyssnade på radioreportaget, håller med brorsan Du låter så klok och säker.Fortsätt så, du har så mkt bra saker och erfarenheter att förmedla till dina medmänniskor. Kramar Petra

2009-04-24 @ 18:31:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY