Rösta på Piratpartiet till EU-parlamentet

pirat-tankar


...ville bara påpeka ang. boken jag köpte (dvs. "Piraterna");

Jag hade faktiskt redan laddat ner den på The Pirate Bay, men jag köpte den i alla fall !!
(..och jag har fö. hört att det är dom som givit ut boken som läckt ut den till TPB också...)

För att jag kände att det kunde vara en bok värd att ha hemma i bokhyllan.

När det gäller andra saker jag har laddat ner, så varierar det om jag är villig att lägga pengar på det eller ej.
Det beror ju liksom på, en bra film som är värd att se flera gånger vill jag gärna köpa (om jag har råd), dåliga filmer - not so much...
Jag vill inte heller behöva köpa en hel jävla skiva, för att jag gillar EN låt... Vilket för mig är dels en ekonomisk fråga - Jag har helt enkelt inte råd att lägga pengar på sånt som jag egentligen inte vill ha. & det är en plats-fråga. Jag vill inte att min (ganska blygsamma) CD-stapel ska upptas av skivor jag aldrig orkar lyssna på för att majoriteten av låtarna är (i mitt tycke) dåliga. Jag vill bara ha BRA musik. Jag vill bara betala för BRA musik.

Förut laddade jag nog ner mest för att jag annars inte hade råd att få tag på musik, eftersom jag gick på socialbidrag och i den normen ingår inga pengar till musik... Ja, kanske att man kan köpa en eller två skivor i månaden men då har man inga pengar över till några andra fritidsaktiviteter.

Nu har jag (inte mkt men) ngt mer att röra mig med per månad, jag har råd att köpa lite musik, film & böcker, men jag är ju knappast rik. Jag måste fortfarande överväga alla mina köp noga, och det innebär att jag bara kan göra vettiga inköp.

Om det jag laddar ner är BRA, så försöker jag naturligtvis köpa det, för det är självklart att jag vill stödja de personer som skapar saker jag uppskattar. Så att de kan fortsätta skapa saker jag uppskattar.
...känns dock inte helt roligt att tvingas stödja de som producerar skräp, så att dom kan fortsätta tjäna pengar på att prångla ut ännu mera skräp...

...ja, det var bara lite personliga tankar som uppstått iom. den senaste tidens debatt kring TPB & fildelning.

En annan sak som diskuterats är andelen tjejer bland fildelare och pirater.

En diskution som jag ser som ovidkommande, för det första finns det massor med tjejer som fildelar - Jag själv, till exempel, jag är även medlem i Piratpartiet, om än inte så aktiv som jag kanske borde vara...
För det andra så fattar jag inte vikten av kön i det här sammanhanget.
Själv ser jag inte mig själv i första hand som tjej / kvinna, det kommer rätt långt ner i listan över sätt att beskriva mig. Om man nu måste sätta etiketter, så har jag några exempel; Datanörd, Pirat, Gammal Punkare, Vänstersympatisör, (ex.)Narkoman, mfl... Man har även i somliga sammanhang hänvisat till mig som Freja eller novaLea... :p
Att jag sen råkar ha tuttar gör inte att jag för den skull har mindre stake än någon kille i min närhet...

Att jag råkar vara född som tjej påverkar inte på något sätt min förmåga (förutom att jag har lite svårt att få stånd förståss, men det är inget jag saknar särskilt mkt...) eller för den delen mitt intresse.

Det var nog mest det jag ville ha sagt, just nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0

Piratpartiet

FRAdar

iNTeGriTY